Zrównoważony rozwój
Redefiniujemy pojęcie tekstyliów
Branża modowa ma czwarty co do wielkości wpływ na środowisko i zmiany klimatyczne. Misją VIVE Group jest zmniejszanie tego wpływu poprzez dawanie ubraniom kolejnego życia – w tym także poprzez ich odsprzedaż w sklepach sieci VIVE Profit i na viveprofit.pl.
W 2024 roku przywróciliśmy do obiegu ponad 65 tys. ton tekstyliów. Co to oznacza?
-
145 tys. ton unikniętych emisji ekwiwalentu CO2, do zniwelowania których potrzebowalibyśmy uprawiać 8,5 mln drzew liściastych przez 10 lat
-
Ponad 3,5 miliona GJ zaoszczędzonej energii, co odpowiada jej rocznemu zużyciu przez 145 tys. gospodarstw domowych
-
490 miliardów litrów zaoszczędzonych zasobów wody pitnej, co równa się średniorocznemu zużyciu wody przez blisko 14,3 mln osób
Mierzymy nasz wpływ
Żeby móc zmierzyć nasz pozytywny wpływ na środowisko, zbudowaliśmy autorski Kalkulator Śladu Środowiskowego, oparty na metodyce GHG Protocol, LCA i regularnemu próbkowaniu sortowanych przez nas tekstyliów. Dzięki temu możemy dostarczyć podobnych informacji Partnerom, którzy przeprowadzają z nami zbiórki używanych tekstyliów w ramach Game4Planet (game4planet.pl).
Jak wpływamy na realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ
Formułując naszą strategię ESG na lata 2023-2026 bazowaliśmy na celach SDG. Mottem przewodnim naszego działania jest odkrywanie wartości w świecie odpadów, realizowane w ramach 4 filarów:
- Nowa wartość tekstyliów
- Cyrkularny partner pierwszego wyboru
- Innowacyjność w cyrkularności
- Ekologia życia
Realizacja każdego z nich nawiązuje do Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, m.in.:

Cel 4. – dobra jakość edukacji
poprzez działania edukacyjne (np. ekolekcje, webinary) prowadzone w ramach Game4Planet i kolejne partnerstwa z firmami, które angażowały swoich pracowników w oddawanie niepotrzebnej im już odzieży

Cel 9. – innowacyjność, przemysł, infrastruktura
dalszy rozwój biura R&D oraz skalowanie produkcji kompozytu tekstylnego VIVE Texcellence, wytwarzanego z połączenia zużytych tekstyliów i odpadów tworzyw sztucznych, w oparciu o opatentowaną technologię

Cel 12. – odpowiedzialna konsumpcja i produkcja
wspierane m.in. w ramach partnerstw VIVE w największych w Polsce konkursach promujących modę upcyklingową – Designers Play Sustain i OFF Fashion.

Cel 13. – działania w dziedzinie klimatu
kalkulacja śladu węglowego we wszystkich 3 zakresach, szkolenia kierowców z eco drivingu, wykorzystanie wyłącznie elektrycznych wózków widłowych w logistyce magazynowej oraz dbałość o maksymalne wykorzystanie powierzchni ładunkowej, przekraczając dla przewozu towarów ponad 90% zajętości podczas transportów

Cel 17. – partnerstwa na rzecz celów
działamy nie tylko w ramach UNGC, gdzie możemy dzielić się ekspercką wiedzą na temat recyklingu tekstyliów i regulacji, ale również jesteśmy członkiem inicjatywy Climate Leadership i partnerem programu Razem dla Środowiska koordynowanych przez UNEP GRIID Warszawa. Dołączyliśmy też do Partnerstwa na rzecz Celów Zrównoważonego Rozwoju koordynowanego przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii.